Tuotteistaminen -tutkinnonosan suorittaja suunnittelee tuotteen tai tuotteistaa palvelun ja kehittää sitä tarvittaessa.
Taloushallinto -tutkinnon osan suorittaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yrityksensä taloushallintoa.
Myynti ja markkinointi -tutkinnon osan suorittaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sekä kehittää myyntiä ja markkinointia.
Henkilöstöhallinto -tutkinnon osan suorittaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sekä kehittää henkilöstöhallintoa.
Sähköinen liiketoiminta -tutkinnon osan suorittaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sekä kehittää sähköistä liiketoimintaa.
Tutkinnon osan suorittaja osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää ulkomaankauppaa.
Tuotannon hallinta -tutkinnon osan suorittaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sekä kehittää yrityksensä tuotantoa ja palvelua.
Franchising-yrittäminen -tutkinnon osan suorittaja arvioi franchisingyrittämisen edellytyksiä. Hän osaa käynnistää yrityksen ja arvioida toimintaansa yrittäjänä.
Yrityksen kehittämisprosessin käynnistäminen: suoritukset ja tutkinto, opiskelun pelisäännöt ja käytännöt, osallistujien esittely ja tavoiteet.
Tulevaisuuteen suuntautuva tavoiteasettelu ja visio, keskeiset lähtötilanneanalyysit, toimintaympäristön riskit ja mahdollisuudet, verkostojen merkitys toimintaympäristön muutoksen ymmärtämisessä ja vaihtoehtojen kehittelyssä. Yrittäjän / omistajan tahtotila.
Liiketoiminnan valintojen määrittely vision pohjalta, kilpailukeinojen määrittely, kehittämisen painopisteet, kriittiset menestystekijät, tavoitteiden ja kehittämisen konkretisointi. Liiketoimintasuunnitelman päivitys vastamaan tulevaisuuden valintoja.
Yrittäjän perusluonne, minäkuva, erilaisten persoonien välinen vuorovaikutus, erilaisuuden arvostaminen, itsensä johtaminen, yrittäjänä jaksaminen.
Kokonaisvaltainen markkinointi: markkinoinnin prosessi ja markkinoinnin kilpailukeinojen tarkastelu yrityksen tavoitteiden pohjalta, kohderyhmien ja tarjonnan määrittely, asiakaskannan analyysi, kannattavuuden ja lisäarvon kehittäminen asiakassuhteita hallitsemalla ja kehittämällä.
Yrityksen tavoitteiden pohjalta esiin nousseet kehittämistarpeet, liiketoimintasuunnitelman ja muiden tutkintoaineistojen merkitys Yrittäjän ammattitutkinto -prosessissa. Tutkinnon- ja työssäoppimisen ohjaus ja suunnittelu, tutkintosuunnitelman laatiminen.
Yrityksen terveyskolmio: kannattavuus, maksuvalmius ja vakavaraisuus, syy-seurausketjut, tunnusluvut. Tilinpäätöksen ja tuloslaskelman ymmärtäminen, yritysmuotojen merkitys, verotuksen suunnittelu, yrittäjän henkilökohtainen talous, verotus ja sosiaaliturva.
Toimiva organisaatio ja vastuut, palvelu/tuote, laatu ja laatujärjestelmä, toimintaprosessi, toiminnan kehittäminen, kustannusrakenne ja kannattavuus, hinnoittelu, tehokkuus.
Digimarkkinointi osana yrityksen markkinointistrategiaa. Digimarkkinoinnin tavoitteet, tärkeimmät digimarkkinointitaktiikat: kotisivut, sisällöt ja hakukoneoptimointi, sosiaalinen media, maksettu digimainonta, sähköpostimarkkinointi, mittarit ja data.
Myynti- ja jakelukanavien määrittely, myyntityön hallinta ja kehittäminen budjetin ja strategian mukaisesti, henkilökohtainen myyntityö, ratkaisumyynti, kansainvälisen kaupan erityispiirteet, riskit ja mahdollisuudet (tarvittaessa), myyntibudjetti ja markkinointibudjetti, asiakkuuden hallinta, palautteen kerääminen ja hyödyntäminen.
Vuosibudjetin laadinta, kassavirtalaskelmat, tuotekustannusten määrittely, tuotteen hinnoittelu, investointilaskelmien periaatteet, tilitoimistoyhteistyö, palvelut ja raportit, lainmukaisuus.
Valinnaisten tutkinnon osien esittelyt ja tutkinnon eteneminen, näyttöaineistojen vahvistaminen.
Yrittäjän ammattitutkinto tunnissa -peli, palautekeskustelut ja todistukset.