Talous ja tuottavuus

Tulosta talouden ja tuottavuuden mittareilla

Parempi yrityksen talouden ymmärrys säästää pahoilta sudenkuopilta, joista nouseminen on hankalaa. Me autamme sinua talouden akuuteissa kriiseissä. Ja erityisesti haluamme olla apuna rakentamassa kestävää perustaa talouden johtamiselle niin, että pystyt pitämään yrityksesi oikealla kurssilla.

Toimintaympäristön muutokset haastavat petraamaan talousosaamista

Materiaalitoimitukset viipyvät ja komponenttien hinnat tuplaantuvat. Energian hinta kyykyttää. Korot nousevat ja inflaatio laukkaa. Asiakkaista on tullut varovaisia, asiat eivät etene. Siinäpä osa viime aikojen todellisuudesta, pilvistä taivaallamme. Silti tästäkin mennään eteenpäin. Nyt punnitaan kyky tarttua siihen, mihin itse voi vaikuttaa.

Talouden hallinnan osaaminen on pk-yrityksissä erittäin kirjavaa. Viimeistään vastamäessä saa korkoa korolle sille ajankäytölle, mikä on uhrattu talousosaamisen vahvistamiseen. Valtaosa Tj-koulun asiakkaista on ulkoistanut suurimman osan taloushallinnosta, siksi on syytä keskittyä ostetun tiedon laatuun ja parempaan hyödyntämiseen. Keskitymme liiketoiminnan ja johtamisen helpottamiseen taloustiedon avulla. Emme kouluta yrittäjistä ja johtajista kirjanpitäjiä.

Liiketoiminnan syyseuraussuhteet avautuvat huolellisesti laadittuja raportteja hyödyntämällä ja ymmärtämällä.

Yrityksessäkin terveyden hoitamisella on pidempikestoinen vaikutus kuin oireiden lääkitsemisellä. Tiukat ajat koettelevat kassaa, mutta jos kassakriisi ei ole vielä akuutti, on syytä panostaa katteen seuraamiseen ja petraamiseen. Kassakriisiä paikkaavat pikalääkkeet ovat kallista Buranaa, eikä todellinen vaiva oireiden takana parane. Esimerkiksi hinnoittelun perusteita tarkentamalla ja toimintaa kehittämällä kate todennäköisesti paranee ja kassa lähtee oikenemaan. Ja ollaan kilpailukyvyn kehittämisen ytimessä.

Luottamus toiminnanohjausjärjestelmien kykyihin on toisinaan huimaa. Hyvän järjestelmän uskotaan ratkaisevan kaikki liiketoiminnan ongelmat. Markkinoiden paras ja kalleinkaan toiminnanohjausjärjestelmä ei pysty tuottamaan heikoista lähtötiedoista hyödyllistä tietoa johtamisen avuksi. Esimerkiksi virheellinen varaston arvo voi olla parantamassa yrityksen tulosta huomattavasti. Tj-koulusta saa apua toiminnanohjausjärjestelmän valintaan, mutta erityisesti tehdyn investoinnin hyödyntämiseen jotamisessa.

Projektikannattavuutta seurataan toisinaan vain siksi, että muutkin seuraavat. Kun projektien yhteenlaskettu tulos ei sitten tuotakaan tuloslaskelman tarinaa toteutumasta, lopputulos pääsee yllättämään. Jossakin matkan varrella mättää. Kannattavuuteen perehtyminen on syyseuraussuhteiden ymmärtämisen petraamista. Yllätykset vähenevät kun yrityksen talouden johtaminen perustuu hyvään ymmärrykseen kannattavuuden komponenteista.

Parempi suunnilleen oikein, kuin tarkasti väärin – on jokaiselle johtajalle toimiva huoneentaulu numeroihin ja raportteihin liittyen.

Kasvu- ja kehittymishakuisten yritysten johto huolehtii talouden hallinnan kuntoon alusta saakka. Kun kasvuyrityksen mahdollisuudet ovat suuret ja vauhti kova, tekemisen seuraukset ovat vastaavasti tuhoisat tai tuottoisat. Laput silmillä on vaikea ottaa onnistuvia askelia.

Toimitusjohtajakoulu murtaa käsityksen, että talous on tylsää! Tj-koulun talousvalmentajien kanssa moni on jopa innostunut ensimmäistä kertaa juuri talouden johtamisesta. On tosi motivoivaa nähdä ja ymmärtää lahjomattomien numeroiden valossa yrityksen etenemistä. Meillä on lupa innostua myös numeroista!

Yritysvalmennus juuri teidän tarpeisiinne

Buustia koko yritykselle tai henkilökohtaisesti?