Koulutuksen jälkeen sinulla on ammattitaito johtaa työryhmää sekä toimia työryhmän jäsenenä päivittäisissä työtehtävissä. Saat eväät suunnitella ja ohjata työryhmän toimintaa sekä perehdyttää työryhmässä jo työskenteleviä, uusia työntekijöitä tai opiskelijoita organisaatioon ja työtehtäviin.
Tutkinnon ammattitaidon osoittaminen edellyttää, että pystyt seuraamaan ja arvioimaan työryhmän toiminnan tuloksia sekä raportoimaan ja viestimään niistä.
Koulutuksen jälkeen sinulla on ammattitaito hoitaa organisaation sisäisiä tai ulkoisia asiakassuhteita sekä pitää yhteyttä asiakkaisiin. Sinulla on kyky seurata asiakaskohtaisia tuloksia ja arvioida asiakaspalautteita sekä ehdottaa kehittämistoimenpiteitä. Tutkinnon osan suorittaminen edellyttää, että sinulla on mahdollisuus tutustua asiakastietoihin tai asiakassuhteisiin liittyviin raportteihin sekä osallistua asiakaspalautteen keräämiseen.
Koulutuksen jälkeen sinulla on ammattitaito analysoida työryhmäsi toiminta-alueen kannattavuutta, toteuttaa kannattavuustavoitteita sekä tehdä ehdotuksia kannattavuuden parantamiseksi. Tutkinnon suorittajalla tulee olla mahdollisuus hyödyntää organisaatiossa käytössä olevia talouden ohjaus- ja raportointijärjestelmiä ja tutustua kannattavuuteen liittyviin raportteihin.
Koulutuksen jälkeen sinulla on ammattitaito tukea esihenkilöäsi henkilöjohtamisessa, erityisesti työ- ja palvelusuhdeasioissa sekä laatia esityksiä työryhmän osaamisen, työhyvinvoinnin ja työhön sitouttamisen kehittämiseksi. Tutkinnon osan suorittaminen edellyttää mahdollisuutta tutustua organisaation henkilöstökäytäntöihin ja -prosesseihin.
Koulutuksen jälkeen sinulla on ammattitaito suunnitella omaan työhösi liittyvä kehittämishanke. Suunnitelman tulee sisältää vaihtoehtoisten kehittämis- ja muutoskohteiden analysointia, ja kehittämissuunnitelman kohde tulee valita yhdessä esihenkilön kanssa. Tutkinnon suorittamisen yhteydessä laadit hankesuunnitelman ja esittelet hankkeen mahdollisesta käynnistämisestä päättäville.
Yrityksen toimintaympäristö ja sen muuttuminen. Oman tiimin rooli ja tehtävät – tiimin tehtävät ja vaatimukset. Oma rooli ja esimiehen tehtävät – oman tontin rakennuspalikat ja osaamisvaatimukset. Arviointia ja kehittämistarpeiden tunnistaminen. Kehittämisprojektin käynnistäminen.
Fiksut prosessit kannattavan ja asiakaslähtöisen toiminnan perustana, arjen lean-ajattelu onnistumista tukemassa. Esihenkilön taloustaidot kannattavan liiketoiminnan ytimessä.
Perehdyttäminen, ohjaaminen, tukeminen, palautteen antaminen, puuttuminen.
Vuorovaikutusosaaminen, one-to-one-keskustelut, valmentava ja kannustava ote.
Yhdessä kehittäminen, toimiva palaveri, jatkuva oppiminen, yhdessä onnistuminen, erilaisuuden hyödyntäminen.
Esihenkilön taloustaidot kannattavan liiketoiminnan ytimessä.
Työsuhdelainsäädännön ja työehtosopimusten tuntemisesta tukea esihenkilön onnistumiseen. Henkilöstöstrategia hyviä käytäntöjä tukemassa ja työnantajakuvaa rakentamassa.
Kokonaisvaltainen markkinointiajattelu, koko joukkue myynnin ja markkinoinnin tukena ja tehtäviä toteuttamassa. Asiakaspalvelun ja asiakassuhteiden kehittäminen.
Palautekeskustelut, todistusten jako
Sanna Leppänen, toimitusjohtaja, KTM, AmO, HHJ, Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy
Antti Korhonen, koulutusasiantuntija, AmO, Taitotalo
Lasse Kukkonen, valmentaja, KukkoLasse Oy
Juuli Hanhinen, juristi, OTM, Lexia Asianajotoimisto Oy
Virpi Hyppönen, kehitysjohtaja, KTM, Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy