
Tulus
Viestintätoimisto
Osaava esihenkilö yrityksen ja organisaation tavoitteiden ja tehtävän toteuttamisen varmistajana. Toimintaympäristön muutosten vaikutus esihenkilötyöhön. Oma tehtäväkokonaisuus ja esihenkilötyön rooli kokonaisuudessa. Arviointia ja kehittymistavoitteiden tarkentaminen. Kehittämissuunnitelma.
Toimivat prosessit yhteisen onnistumisen kartta ja kivijalka. Prosessien jatkuva kehittäminen ja arjen Lean-ajattelu kannattavan ja asiakaslähtöisen toiminnan perustana.
Perehdyttäminen varmistaa yksilön onnistumisen ja käynnistää tehokkaan oppimisen. Perehdyttämisen kehittäminen – työkaluja.
Esihenkilö työntekijän onnistumisen ja kehittymisen tukijana.
Perehdyttäminen, ohjaaminen, tukeminen, palautteen antaminen, puuttuminen.
Joukkuehengen rakentaminen. Arvostava kohtaaminen ja työkaveruuden merkitys. Psykologinen turvallisuus ja yhdessä kehittyminen.
Alisuoriutumiseen, epäasialliseen käytökseen ja laiminlyönteihin puuttuminen työyhteisössä. Ristiriitojen ja konfliktien ratkaiseminen. Työkyvyn ennakointi ja varhainen tuki. Haastavat vuorovaikutustilanteet.
Esihenkilön juridiikan ABC. Työsuhteisiin liittyvä lainsäädäntö yhteistyötä ja arkea selkeyttämässä. Juridiikan tuki lähiesihenkilön työhön.
Tavoitteellisuus, seuranta, arviointi. Suorituksen ja kehittymisen arviointi. Strategialähtöinen ja tavoitteellinen osaamisen kehittäminen. Muutos- ja oppimisvalmiuden vahvistaminen. Onnistumisen mittaaminen. Työkaluja ja toimintamalleja.
Talouden realiteetit arkea raamittamassa. Yrityksen kannattavuuden muodostumisen ABC. Esihenkilön yrittäjämäinen asenne ja ”kirstunvartijan” rooli.
Asiakassuhteen eri vaiheet. Asiakkuuksien ABC-jaottelu ja suhteen hoitaminen eri vaiheissa. Asiakaspolku, asiakas-lupaus, lisäarvon tuottaminen ja kilpailuetu. Esihenkilön rooli asiakassuhteiden hoidossa ja kehittämisessä.
Esihenkilöiden yhteiset toimintamallit ja työkalupakki. Henkilöstötyön vuosikello. Henkilöstötyön onnistumisen tunnusluvut, arviointi ja kehittäminen.
