Tukea Amerikan valloittamiseen

Cubicasa Oy

Oman maalin takaa ei saa kiekkoa maaliin. Kehotan etenemään kansainvälisillä markkinoilla suunnitelmallisesti ja rohkeasti.
- Jarmo Lumpus

Cubicasa sai Toimitusjohtajakoulun kansainvälistymisohjelmasta juuri sopivan tuen Amerikan markkinoilla etenemiseen. Nyt neljä vuotta myöhemmin on vuorossa rahoittajien ja asiakkaiden vakuuttaminen myös Euroopassa. Leppäsen Sanna jututti Lumpuksen Jarmoa ja saimme tosi mielenkiintoisen päivityksen Cubicasan etenemisestä.

Cubicasa tekee digitaalisia pohjakuvia asunnoista ja rakennuksista. Alusta saakka tiimille oli selvää, että tavoitteet ovat Suomen ulkopuolella. Onhan esimerkiksi USA:n markkina jopa 200-kertainen Suomen potentiaaliin verrattuna kyseisellä toimialalla.

”Tällä hetkellä yrityksen USA:n liikevaihto kasvaa noin 10 % viikkovauhdilla. Korona antoi meille vauhtia, kun kiinnostus kaikkia digitaalisia palveluja kohtaan kasvoi.

Olemme todistaneet asiakkaille ja rahoittajille, että tuote on kunnossa. Nyt olemme kovassa skaalaamisen vaiheessa. Suurin osa koodaamisesta tehdään edelleen Suomessa. Nyt rekrytoimme osaajia myyntiin, markkinointiin ja asiakaspalveluun. Rakennamme paikallisia tiimejä ja USA:ssa vuosipalkat ovat huomattavasti korkeammat. Tarvitsemme rahoitusta palvelujen tuomiseen isoille massoille Amerikassa ja Euroopassa.”

Kokeneet valmentajat ja henkilökohtainen sparraus takaavat konkreettiset tulokset

“Minulla oli kansainvälistä kokemusta taustani vuoksi. Siitä huolimatta Toimitusjohtajakoulun kansainvälistymisvalmennus antoi loistavan tuen systemaattiseen etenemiseen. Neljä vuotta sitten otimme ensiaskelia USA:ssa ja pystyin hyödyntämään kaiken oppimani suoraa konkreettiseen tekemiseen. Kokeneet, tarinoidensa kautta eri kulmista asioita aukaisevat valmentajat olivat tosi hyviä. Henkilökohtainen sparraus suunnitelmien tekemiseen varmisti sen, että hommasta jäi käteen konkreettisia tuloksia.

Eri toimialoilta tulleet osallistujat muodostivat hienon sparrauspiirin. Oli pakko tulla ulos teknologiakuplasta ja puhua kaikkien ymmärtämää kieltä. Se on hyvää harjoitusta edessä olevia tilanteita varten. Ja erilaisten yritysten haasteita yhdessä puidessa hahmottaa liiketoiminnan ydinjutut ja kokonaisuuden kirkkaammin kuin omassa tutussa kuplassa pyöriessä.”

On pakko laukoa paljon, jotta saa maaleja

Jarmon vinkit kansainvälistyjille ovat selvät: ”Olkaa rohkeita ja ottakaa riskejä. Turpaan tulee välillä, ja se kuuluu asiaan. On pakko laukoa paljon, jotta tulee maaleja. Oman maalin takaa Suomesta tai Oulusta puuhaillessa ei tule osumia. Korkeat tavoitteet, avoimuus, periksi antamattomuus ja porukan keskinäinen arvostus tuottavat tulosta ja kantavat pitkälle.”

Jarmo jatkaa yrityksen avainhenkilöiden ajankäytön priorisointiin liittyen: ”Koskaan ei tunnu olevan aikaa pysähtymiseen ja esim. valmennukseen osallistumiseen. Nopeasti etenevä yritys tarvitsee monenlaisia sparrausareenoita pystyäkseen näkemään asiat eri kulmista. Erilaiset pitsauskilpailut ovat oma areenansa. Lisäksi tarvitaan Toimitusjohtajakoulun kaltainen paikka, jossa pysähdytään löytämään olennaiset jutut ja ainekset, suunnittelemaan rajallisten resurssien oikeaa fokusoimista.”

“Meille ratkaisevaa oli pääseminen amerikkalaiseen alan kiihdytysohjelmaan, jossa saimme monelle vuodelle aikataulutetut asiat tehtyä puolen vuoden sisällä. Markkinatutkimus oli perusteellinen. Saimme selvitettyä yleistilanteen markkinasta ja tarkennettua asiakkaiden tarpeita. Ratkaisimme innolla kaikki esille saadut ongelmat ja pääsimme eteenpäin. ”

Cubicasan tarina jatkuu. Juttuhetken kanssa samalla viikolla Jarmolla oli vuorossa pitsaus Saksan markkinoihin liittyvässä Builtworld –kisassa. Oulusta ponnistava hieno yritys voitti oman karsintaryhmänsä ja pääsi lokakuun finaaliin useiden satojen hakijoiden joukosta.

Toimitusjohtajakoulussa seuraamme innolla Cubicasan etenemistä samalla kun käynnistämme uusia kansainvälistymisohjelmia. Jarmon ja Cubicasan tarina ansaitsee jo paikkansa Toimitusjohtajakoulun ohjelmassa. Tervetuloa Jarmo tsemppaamaan seuraavat kansainvälistymisohjelman osallistujat sopivaan vauhtiin!