Suomen Huopakatto Oy:n Henri Honkonen otti liiketoiminnan osa-alueet haltuun Toimitusjohtajakoulun valmennuksessa

Suomen Huopakatto Oy

"Toimitusjohtajakoulun valmennukset ovat tukeneet minua yrittäjänä ja toimitusjohtajana kasvamisessa. Vastuu on kova, mutta asiat pysyvät asioina, kun ammattitaito ja johtamisosaaminen vahvistuvat."
- Henri Honkonen

Toimitusjohtajakoulun toteuttamat yrittämiseen, johtamiseen ja esihenkilötyöhön liittyvät valmennukset ovat tarjonneet Henri Honkoselle konkreettista apua koko liiketoiminnan ja toimitusjohtajan roolin haltuun ottamiseen.

Suomen Huopakatto Oy tekee bitumi- eli huopakattoja uudis- ja saneerauskohteisiin yli 30 vuoden kokemuksella. Yritys lupaa ammattitaitoisesti tehdylle huopakatolle pitkää ikää vaativissakin sääolosuhteissa. Perheyrityksen toimitusjohtajana vuodesta 2017 toiminut Henri Honkonen sai isältänsä neuvon hankkia käytännönläheistä tukea toimitusjohtajana onnistumiseen.

Henrin kohdalla onkin toteutunut yksi tyypillinen asiakastarina, sujuvaan vahdinvaihtoon haettiin apua Tj-koulusta. Yhteistyö yrityksen perustaneen Janne-isän kanssa alkoi jo vuosia sitten. Henrin tradenomi-opintojen jälkeen oli päätetty vaihtaa vuoroa yrityksen johdossa. Vähäisellä työkokemuksella käyty koulu tuntui kuitenkin kerryttäneen liian vähän konkreettista toimitusjohtajan työssä tarvittavaa osaamista. Henrille haluttiin varmistaa hyvä startti ja sen tueksi haettiin sopivaa ratkaisua.

”Uutena toimitusjohtajana halusin varmistaa vuosien työllä ansaitun yrityksen vahvan maineen ja asiakastyytyväisyyden säilymisen jatkossakin. Samaan aikaan halusin tuoda yritykseemme myös uusia toimintatapoja. Erityisesti halusin löytää arkeen siirrettäviä toimintamalleja ja työkaluja kokonaisuuden hallitsemiseen ja sen ammattimaiseen johtamiseen.”

Päivä kuukaudessa oli sopiva tahti

Toimitusjohtajakoulun Yrittäjävalmennus ja Yrittäjän ammattitutkinto osuivat sopivasti Henrin tilanteeseen ja tarpeeseen. Kokonaisuus muodostui 10 ryhmäkoulutuspäivästä ja omaan liiketoimintaan liittyvästä suunnittelu- ja kehittämistyöstä. Paketin luvattiin antavan käytännössä toimivia eväitä tuoreelle toimitusjohtajalle.

”Lupaus piti hyvin ja koen, että sain valmennuksesta erityisesti sujuvasti käytäntöön vietäviä työkaluja ja toimintamalleja. Opin tosi paljon työni kannalta oikeasti tärkeitä asioita liiketoiminnan eri osa-alueilta, vaikka tuoreet tradenomipaperit olivatkin jo taskussani” Henri kertoo.

”Kokonaisen päivän varaaminen yhdelle aiheelle kerrallaan kerran kuukaudessa toimii tosi hyvin käytännön  yritystoimintaa tekevälle. Kun järjestää itselleen vapaata arkityöstä, voi päivän keskittyä rauhassa. Toisten yrittäjien ja toimitusjohtajien kanssa käydyt keskustelut olivat tosi hyviä. Myös niistä pystyin oppimaan tosi paljon.”

Johtamis- ja esihenkilövalmennuksesta tukea kasvun johtamiseen

Henri halusi pitää yllä hyvin käynnistynyttä säännöllistä satsaamista oman osaamisen vahvistamiseen. Pian Yrittäjävalmennuksen jälkeen hän päätti paneutua tarkemmin liiketoiminnan johtamisen aiheisiin. Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintokoulutus Toimitusjohtajakoulussa eteni taas tutulla tavalla kerran kuukaudessa.

Johtamistutkinto vahvisti Henrin strategista ajattelua ja isomman kuvan kautta katsomista. Tuossa vaiheessa yrityksessä haluttiin osallistaa myös koko avainhenkilötiimi mukaan liiketoiminnan tulevaisuutta työstämään. Toimitusjohtajakoulusta ostettiin ELY:n tukemia kehittämispäiviä, jotka olivat käytännönläheisiä tulevaisuustyöpajoja. Viimeisin, vielä kesken oleva projekti Tj-koulun kanssa on esimiesvalmennus, johon Henri lähti vahvistamaan taitojaan ihmisten johtajana.

”Valintani on ollut jälleen Toimitusjohtajakoulu, koska siellä en koe aikani menevän hukkaan hienojen teorioiden äärellä. Kaikki valmentajat ja kouluttajat ovat oman asiansa huippuammattilaisia ja kiinnostuneita pk-yritysten arjesta. Joka kerta olen kokenut itseni todella tervetulleeksi. Koulutuspäivissä on mukavan rento fiilis ja ryhmästä on löytynyt hyviä sparrauskavereita.”

”Toimitusjohtajakoulun valmennukset ovat tukeneet minua yrittäjänä ja toimitusjohtajana kasvamisessa. Vastuu on kova, mutta asiat pysyvät asioina, kun ammattitaito ja johtamisosaaminen vahvistuvat. On motivoivaa ja innostavaa nähdä yrityksen etenevän määrätietoisesti valitsemallamme polulla. Suosittelen Toimitusjohtajakoulua kumppaniksi kaikille samassa tilanteessa oleville”, Henri Honkonen kiteyttää.