
Oulun Hautaustoimisto
Arvo Kova Oy
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen perustuu asetettuihin yrityksen tavoitteisiin. Määritellään toimenpiteet, tuotteet ja palvelut sekä toimintamallit, joilla tavoitteisiin pyritään. Myynnin ja markkinoinnin johtaminen keskittyy ennen kaikkea asiakkaisiin, mutta se ei saa olla irrallinen osa muusta yrityksen johtamisesta.
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen on hyvä nähdä yhtenä kokonaisuutena. Silloin myyntiä ja markkinointia ei eroteta toisistaan erillään oleviksi toiminnoiksi. Tämän kokonaisuuden johtaminen on asiakkuuksien johtamista.
Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuus sisältää suunnitelmallisia strategisia ja operatiivisia toimenpiteitä ja toimintamalleja. Yrityksen arvot ja tunnistettu kilpailuetu ovat käytännön toiminnan ytimessä. Suunnitelmallinen tekeminen alkaa asiakaspolulla jo paljon ennen ostopäätöstä. Ja toisaalta ostamisen ja palvelun/tuotteen toimittamisen jälkeen on paljon tehtävissä asiakasuskollisuuden, uusien kauppojen, asiakkuuden kasvattamisen ja suosittelujen saamisen näkökulmasta.
Myynnin ja markkinoinnin johtamisjärjestelmä muodostuu jatkuvista suunnitelmallisista prosesseista, mittareista sekä toimintatavoista, joilla myyntiä ja markkinointia kehitetään.
Myynti- ja markkinointiprosessin tehtävänä on vakiinnuttaa hyvät käytännöt yrityksen arkipäivän tekemiseen. Tavoitteena on systemaattinen toiminta, joka johtaa asetettuihin tavoitteisiin.