Myynti ja Markkinointi
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen on keskeinen osa-alue kasvun ja kannattavuuden johtamisessa
Yrityksen kasvuun ja kannattavuuteen voidaan vahvasti vaikuttaa myynnillä. Myynnin avulla voidaan lisätä asiakasmääriä, kasvattaa asiakkaiden keskiostosta, ja saada parempaa hintaa tuotteista ja palveluista. Nämä ja monet muut myynnin ja markkinoinnin seurannaisvaikutukset edesauttavat yrityksen elinvoimaisuutta ja menestymistä. Sen vuoksi ei ole samantekevää, miten yrityksessä johdetaan myyntiä ja markkinointia.
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen on tavoitteellista asiakastyön johtamista
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen pohjautuu asetettuihin yrityksen tavoitteisiin. Tavoitteista käsin määritellään toimenpiteet, tuotteet ja palvelut sekä toimintamallit, joilla tavoitteisiin pyritään. Myynnin ja markkinoinnin johtaminen keskittyy ennen kaikkea asiakkaisiin, mutta se ei ole irrallinen osa muusta yrityksen johtamisesta.
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen nähdään nykyaikaisessa liiketoiminnassa yhtenä kokonaisuutena. Myyntiä ja markkinointia ei pyritä erottamaan toisistaan. Siksi usein käytetään myös laajempaa termiä, asiakkuuksien johtaminen. Myynti ja markkinointi sisältää suunnitelmallisia strategisia ja operatiivisia toimenpiteitä ja toimintamalleja. Se ulottuu myös yrityksen arvoihin ja kulttuuriin.
Myynnin ja markkinoinnin tuottaman tiedon avulla voit kehittää kilpailukykyä
Yritykset pyrkivät jatkuvasti kehittämään omaa kilpailukykyään. Kilpailukyvyn kehittäminen edellyttää tiedonsaantia asiakkaista ja asiakkaiden tarpeista. Yleisesti voidaan todeta, että mitä paremmin yritys tuntee asiakkaansa ja asiakkaiden tarpeet, sitä paremmat mahdollisuudet on tuottaa asiakkaalle lisäarvoa. Parempi lisäarvo antaa paremmat lähtökohdat tehdä kannattavaa ja kestävää liiketoimintaa.
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen - Valmennus
Haku käynnissä

Näin johdat myyntiä ja markkinointia tehokkaasti - Lataa webinaaritallenne

Heräsikö
kysymyksiä?
Mukaan valmennukseen?
Tarve yrityskohtaiselle valmennukselle?
Myynnin johtamisjärjestelmä muodostuu prosesseista, mittareista ja parantamismenettelyistä
Johtamisjärjestelmä koostuu toimintaprosesseista, mittareista ja parantamismenettelyistä, joilla yrityksen tavoitteisin pyritään. Myynnin ja markkinoinnin johtamisjärjestelmä muodostuu myynnin- ja markkinoinnin prosesseista, myynnin ja markkinoinnin mittareista sekä toimintatavoista, joilla myyntiä ja markkinointia kehitetään.
Myynti- ja markkinointiprosessin tehtävänä on vakiinnuttaa hyvät käytännöt yrityksen arkipäivän tekemiseen. Niiden avulla voidaan varmistaa systemaattinen toiminta. Prosessien avulla tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyys kasvaa.
Määritellyn prosessin avulla myyntiä ja markkinointia voidaan myös mitata. Mittaamisella on kaksi tehtävää: kertoa johtavatko suunnitellut myynti- ja markkinointitoimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseen, ja löytää myynnin ja markkinoinnin kehittämistarpeet. Kun mittarit ovat kunnossa, myynnin ja markkinoinnin johtaminen perustuu tosiasioiden tarkasteluun.
Pitkäaikainen kilpailukyky edellyttää myös strategiaa
Yrityksen on lyhyellä aikavälillä mahdollista selvitä ilman määriteltyä strategiaa. Pitkäaikaisen kilpailukyvyn saavuttamiseksi tarvitaan kuitenkin strategista johtamista ja strategiaa. Strategia auttaa keskittämään toiminnan yrityksen menestymisen kannalta oleellisiin osa-alueisiin.
Strateginen myynnin ja markkinoinnin johtaminen ammentaa lähtökohdat yrityksen strategiasta. Strategia määrittelee mm. tavoitteet, halutut asiakasryhmät, tarjottavat tuotteet ja palvelut, asiakassuhteiden laadun sekä hinnoittelun. Mitä selvemmin ja konkreettisemmin strategia on määritelty, sen paremmin sitä voi myynnin ja markkinoinnin keinon toteuttaa.
Myynti ja markkinointi tuottaa arvokasta tietoa strategiatyöhön. Myynti ja markkinointi toimii tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa, mikä kerryttää myynti- ja markkinointiorganisaatiolle tietoa ja näkemystä asiakkaiden tarpeista, niiden muutoksista, sekä kilpailutilanteesta.
Myynnin ja markkinoinnin johtaminen on ihmisten johtamista
Myynnin ja markkinoinnin johtamisessa puhutaan paljon toimintamalleista ja mittaamisesta. Ne eivät ole itseisarvoja vaan johtamisen välineitä. Johtamisen keskeinen tavoite on saavuttaa tavoitteita yhdessä tiimin ja siinä olevien yksilöiden kanssa. Tarvitaan kykyä johtaa ihmisiä, ymmärtää heidän motivaatiotekijänsä ja tarpeensa.
Menestyvissä yrityksissä on suunta, toimintatavat ja mittarit
Menestyvissä yrityksissä on määritelty suunta, toimintatavat ja mittarit. Suunta muodostuu strategiasta ja tavoitteista. Toimintatavat muodostuvat määritellyistä prosesseista ja yhteisistä toimintatavoista. Mittarit kertovat kuinka hyvin yrityksen toimenpiteet vievät kohti tavoitteita.
Pienikin yritys voi oppia hyvin myyvistä yrityksistä
Pienissäkin yrityksissä on mahdollista kehittää myyntiä ja markkinointia. Kehittäminen ei välttämättä vaadi isoja harppauksia. Helpoin on lähteä liikkeelle tavoitteiden määrittelystä. Määritellä tulostavoitteita, mutta myös tekemisen tavoitteita. Tavoitteiden määrittely auttaa hahmottamaan, millaisia toimenpiteitä ja toimintamalleja tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tavoitteita ja toimenpiteitä määrittelemällä ollaan myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta jo hyvällä alulla. Myynnin ja markkinoinnin johtamisesta ei kannata tehdä liian vaikeaa.
Yhteydenottopyyntö:
Jätä yhteystiedot, asiantuntijamme ottavat sinuun yhteyttä.
Yhteyshenkilöt:

Hannu
Peltomäki
Asiantuntija
Myynti ja markkinointi
044 989 1620hannu.peltomaki@tjkoulu.fi
Varmista osaamisesi ja lisää yrityksesi elinvoimaa
Järjestämme yrityksesi tarpeen mukaan räätälöityjä myynnin ja markkinoinnin valmennuksia.
Valmennuksen avulla:
- Lisäät yrityksesi kilpailukykyä
- Lisäät osaamistasi henkilökohtaisessa myynti- ja markkinointityössä
- Pääset pohtimaan yrityksesi myyntistrategiaa, myynnin johtamista ja asiakkuuksien hoitoa
- Saat valmennusohjelmassa kokeneet myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset tukemaan myynnin ja markkinoinnin johtamista
Parempi ote asiakkaista, lisää myyntiä
Kirkkaammat tavoitteet ja parempi asiakasymmärrys johtavat onnistumisiin markkinoinnissa ja myynnissä. Joku on ehkä syntynyt huippumyyjäksi, monilla meistä on vielä mukavasti kasvun varaa. Sitoutuminen tunnistettuihin ja tarvittaviin toimenpiteisiin tuottaa näkyviä tuloksia. Tj-koulua on kehuttu myös myyntikouluksi.
Markkinointi ja myynti ovat olemassa asiakasta varten. Ne auttavat asiakasta oikean ratkaisun löytämisessä, ostopäätöksen tekemisessä. Markkinointi ja myynti kuuluvat vakiovarusteisiin kaikissa Tj-koulun johtamisohjelmissa.
Saamme nopeasti konkreettista aikaan markkinoinnin ja myynnin alueella. Kun yrityksen strategiset valinnat on täsmennetty, on markkinoinnin ja myynnin helpompi tarttua omaan osuuteensa. Kysymyspatteristo pikaiseen markkinoinnin ja myynnin nykytila-analyysiin:
- Onko yrityksesi markkinointi satunnaista suostumista tarjottuihin näkyvyystoimenpiteisiin?
- Tuntevatko juuri oikeat ihmiset yrityksesi?
- Tunnetko asiakkaasi?
- Tukeeko markkinointi imagotavoitettanne?
- Onko digitaaliset ratkaisut otettu käyttöön? Mittaatteko niitä?
- Myyttekö vai odotatteko tilauksia?
- Ovatko myyjänne sitoutuneita omiin vai yrityksen tavoitteisiin, vai molempiin?
- Onko myyjillä käytössä määrätietoiseen työskentelyyn ohjaava järjestelmä?
- Toimivatko myyjät yksilöinä vai hyvänä tiiminä?
- Mikä ja kuka kannustaa myyjiä?
- Haluatko kehittyä myyjien rekrytoinnissa?
- Pitäisikö myös uusasiakashankintaa harjoitella, kasvutavoitteen saavuttamiseksi tai pahan päivän varalle?
Yhteen hiileen puhaltaessaan markkinointi ja myynti palvelevat toisiaan. Panokset on mietittävä tarkasti, koska ohi laukaiseminen on kallista. Ohjauksessamme toimenpiteet ja aikataulu tarkentuvat.
Myös paremmalle myynnin johtamiselle on usein tilausta, koska vasta työhönsä sitoutuneet ihmiset varmistavat onnistumisen. Mistä kumpuaa jatkuva innostus myynnin tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen? Liikkeelle lähtemiseen?
Räätälöityjä ratkaisuja löydämme tutustumalla paremmin tarpeeseenne. Soita ja kysy lisää.
Myyntiin liittyvät tulevat valmennukset ja koulutukset
Alla olevissa valmennuksissa pääset kehittämään omaa osaamistasi. Tutustu tarkemmin koulutusten sisältöihin, kouluttajiin ja aikatauluihin.

Myynnin ja markkinoinnin johtaminen – Kevät 2021
4 x 2 valmennuspäivää Myynnin ja markkinoinnin johtaminen Myynnin ja

Asiakkuuksien, myynnin ja markkinoinnin johtaminen – 30.3 ja 14.4.2021 – Etävalmennus
1 x 2 valmennuspäivää Haluaisitko parempia tuloksia myynnillä ja markkinoinnilla?

Käytännön myyntityön johtaminen – 27.4.2021 ja 12.5.2021 – Etävalmennus
1 x 2 valmennuspäivää Käytännön myyntityö ja sen johtaminen on

Markkinointi myynnin tukena – 25.5 ja 8.6. – Etävalmennus
1 x 2 valmennuspäivää Valmennuspäivä 1 25.5.2021 Valmennuspäivän sisältö:

Strateginen myynnin ja markkinoinnin johtaminen – 24.8.2021 ja 21.9.2021 – Etävalmennus
1 x 2 valmennuspäivää Strateginen myynnin ja markkinoinnin johtaminen johdattaa
Asiakkaiden kokemuksia Toimitusjohtajakoulun valmennuksista:

Aspocomp Group Oyj
”Aspocompissa halutaan säilyttää pienen yrityksen ketteryys johtamisessa

Pekkalan Korjaamo
”Minä vastaan perheyrityksessämme taloushallinnosta. Lähdin Tj-koulun Talouden
Miten myyntiosaaminen vaikuttaa yrityksen elinvoimaisuuteen?
Myynti on yritystoiminnan keskeinen osaamisalue. Sen avulla voidaan vaikuttaa nopeasti ja suoraan yrityksen asiakkaiden määrään, mutta myös kannattavuuteen. Osaava myyjä kykenee tuottamaan asiakkailleen enemmän hyötyjä. Osaava myyjä voi myös saada muita parempaa hintaa.
B2B yritysmyyntiä vai B2C kuluttajamyyntiä?
B2B- ja B2C- termeihin olet varmasti törmännyt. Kyse on myynnin englanninkielisistä lyhenteistä, yritysten välinen myynti, business-to-business (b2b) ja kuluttajille tapahtuva myynti, business-to-consumer (b2c). Myynnin psykologia toimii samankaltaisesti sekä kuluttaja-, että yritysmyynnissä. Eroja niistä on kuitenkin löydettävissä, mutta molemmissa ratkaisevaa on myyntityö. Ovatko sinun asiakkaasi yritys- vai kuluttaja-asiakkaita? Haluaisitko ymmärtää paremmin omia asiakkaitasi ja kuinka heille voisi myydä paremmin?
Myyntikonseptin rakentaminen ja myynnin johtaminen, erikoisosaamista.
Usein on kuullut sanottavan että paras myyjä ei ole välttämättä paras myynnin johtaja. Usein on myös niin, että myynnin johtajakaan ei ole välttämättä paras rakentamaan myyntikonsepteja. Siksi on hyvä tunnistaa, mitä osaamista yritykseen tarvitaan, myynnin, myynnin johtamisen vai myyntikonseptin rakentamisen. Toimitusjohtajakoululla myynnin valmennuksissa otetaan huomioon nämä kolme näkökulmaa. Henkilökohtainen myyntityö on vain yksi osa myynnin osaamista, on hyvä kyetä tunnistamaan myyntiprosessin vaiheita ja oppia mittaamaan ja johtamaan myyntiä.
Ratkaisumyyntiä vai tuotemyyntiä?
Myyntiin liittyen kuulee myös puhuttavan erilaisista myynnin tavoista. Ratkaisumyynti pyrkii tuotteiden myynnin sijasta laajempien ratkaisujen myyntiin. Se on ajattelutapa, joka voi helpottaa oman myyntistrategian ja myyntikonseptin kehittämisessä.