Skip to content
  • Alkavat valmennukset
Search
Close
  • Toimitusjohtajakoulu
  • Kokemuksia
  • Kouluttajat
  • Yhteystiedot
  • Blogi
  • Rekrytointi
  • Suosittelukampanja
Menu
  • Toimitusjohtajakoulu
  • Kokemuksia
  • Kouluttajat
  • Yhteystiedot
  • Blogi
  • Rekrytointi
  • Suosittelukampanja
  • Strategia ja Liiketoiminta
  • Johtaminen ja Esimiestyö
Menu
  • Strategia ja Liiketoiminta
  • Johtaminen ja Esimiestyö
  • Myynti ja Markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
Menu
  • Myynti ja Markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
Logo
Logo
Menu
  • Johtaminen ja esimiestyö
  • Myynti ja markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
  • Strategia ja Liiketoiminta

Miksi markkinointia – eikö myynti riitä?

markkinointi

Käsitys markkinoinnista on käytännössä usein hyvin kapea. Yrityksen markkinointia suunnitellaan enimmäkseen markkinointiviestinnän näkökulmasta. Silloin päähuomio kiinnittyy eri viestintäkanavien käyttöön ja niissä lähetettävien viestien suunnitteluun. Haluan laajentaa markkinoinnin tehtäväkenttää kokonaisvaltaisempaan suuntaan, viestinnän merkitystä unohtamatta. 

Markkinointi liittyy kaikkeen suunnitteluun ja kehittämiseen, joka vaikuttaa yrityksen onnistumiseen. Markkinoinnin tehtäväkenttään liittyvät erityisesti kaikki toimet, joiden perusteella uskomme asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien muodostavan oman näkemyksensä yrityksemme toiminnasta. 

Asiakkaan mielikuvan muodostuminen yrityksen toiminnasta voi alkaa jo ensimmäisen puhelun, sähköpostin tai työntekijän toiminnan ja käyttäytymisen perusteella. Erään yrityksen toimitusjohtaja sai kriittisen puhelun asiakkaalta, joka oli nähnyt kyseisen yrityksen tarroilla varustetun auton kaahailevan liikenteessä. 

 

Sisäinen markkinointi rakentaa pohjan ulkoisen markkinoinnin onnistumiselle 

Merkittävä markkinointivirhe tapahtuu usein sisäisen markkinoinnin laiminlyönnissä.  

Yrityksen henkilöstö elää arjessa ja asiakkaiden kanssa todeksi yrityksen arvot ja periaatteet.  Mikäli henkilöstö ei usko yrityksen arvoihin tai toimintaan, kuinka voi välittää näitä arvoja asiakkaille esimerkiksi palvelutilanteessa tai ulkoista markkinointia toteutettaessa?

Sisäisen markkinoinnin tehtäviin sisältyy siis muun muassa ohjeistukset ja keskustelut siitä, mitkä ovat yrityksen toimintatavat ja periaatteet kunkin omaan tehtävään liittyen. Edellä mainitussa kaahailuesimerkissä työntekijä ei ollut sisäistänyt omaan tehtäväänsä liittyvää vastuuta ja periaatteita tai niitä ei oltu käsitelty yhdessä lainkaan. 

Toimintatavat ja periaatteet ovat tärkeimpiä sisältöjä uuden työntekijän perehdytyksessä. Taloon tulevan uuden henkilön aikaisempi käsitys hyvästä toiminnasta voi olla kotoisin täysin erityyppisestä yrityskulttuurista ja toimintaympäristöstä. 

Myös yrityksen arvojen on tarkoitus toimia työn tekemistä ohjaavina tekijöinä. Liian usein arvot ovat jääneet vain kauniiksi sanoiksi yrityksen ulkoiseen markkinointiin.

Tärkeimpiin yrityskuvaa ja yrityskulttuuria rakentaviin asioihin täytyy pysähtyä kaikkien työntekijöiden kanssa säännöllisesti. Näin yrityskulttuurin rakentamisesta tulee tietoista, tavoitteellista ja systemaattista toimintaa. Samalla satsataan henkilöstöön, ihmiset saavat mahdollisuuden ymmärtää, innostua ja sitoutua.

 

Suhdeverkosto vaikuttaa onnistumiseen

Asiakas on tärkein, mutta muutkin suhteet vaikuttavat yrityksen menestykseen. Alihankkijayritykselle suhteiden toimivuus tai toimimattomuus päämieheen on ratkaisevassa roolissa yrityksen tulevaisuuden kannalta. Samoin suhteet tuotteiden ja palveluiden toteuttamiseen osallistuviin alihankkijoihin vaikuttavat merkittävästi lukuisten yritysten liiketoiminnan onnistumiseen. 

Tärkeitä ja säännöllisesti arvioitavia suhteita ovat myös mm. tilitoimistoyhteistyö, suhteet kuntaan ja päättäjiin sekä ulkopuoliset omistajat tavoitteineen ja odotuksineen. 

Selkeät sopimukset ja toimintaperiaatteista sopiminen jo yhteistyön aloitusvaiheessa rakentavat hyvän pohjan yhteistyölle. 

 

Markkinointi auttaa myyntiä asiakashankinnassa ja -suhteiden hoidossa 

Uusasiakashankinnan ja nykyisten asiakassuhteiden hoitamisen tukeminen on yksi markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä.

Yhdessä vaiheessa työuraani toimin edustajana kansainvälisessä tekstiilialan yrityksessä. Vuodenvaihteen ja tilikauden vaihtumisen lähestyessä kävimme myyntipalaverissa läpi edellisen vuoden saavutukset ja tavoitteet seuraavalle tilikaudelle. 

Tavoitteiden asettamisen jälkeen jokainen edustaja suunnitteli oman alueensa myynnin toteutusta asiakkaittain ja tuoteryhmittäin. Toimitusjohtaja esitti tärkeän kysymyksen: ”Mitä me voimme yrityksenä tehdä, jotta te onnistutte saavuttamaan tavoitteenne? 

Palaveri jatkui markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden suunnittelulla. Mitä kampanjoita toteutetaan tilikauden aikana, millä toimilla tuetaan uusasiakashankintaa ja miten nykyisiä asiakassuhteita hoidetaan? Palaverin lopputuloksena oli seuraavalle vuodelle laadittu markkinointisuunnitelma sekä nykyisten asiakassuhteiden hoitomalli. Yhdessä tehdyn suunnitelman pohjalta oman tontin hoitaminen ja yhteistyö markkinoinnin kanssa oli sujuvaa ja selkeää.

 

Markkinointi viestii myös vastuusta ja yhteiskunnallisista arvoista

Esimerkiksi tuoteturvallisuuteen, tuotantomenetelmien turvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvien seikkojen huomioiminen tai huomiotta jättäminen voivat johtaa merkittävään medianäkyvyyteen. Näistä asioista voi viestiä proaktiivisesti ja kiinnittää näin sidosryhmien huomiota vastuun ottamiseen.

Ainakin isoimmilla rakennustyömailla on nykyisin kyltti, jossa kerrotaan, kuinka pitkään kyseisellä työmaalla on toimittu ilman työtapaturmia. Yritys kertoo sosiaalisesta vastuuntunnostaan huolehtimalla työntekijöiden turvallisuudesta. 

Myös ekologisuudesta ja ympäristöä kunnioittavasta toiminnasta on tullut merkittäviä yhteiskunnallisia arvoja yritysten toiminnassa.  

 

Onko kaikki pelkkää markkinointia?

 

Kaikki tekeminen ja tekemättä jättäminen jättää jonkinlaisen jäljen johonkin. Näin ollen voisi väittää kaiken yrityksen toiminnan olevan markkinointia. 

 

Markkinointi on hyvin lähellä yrityksen strategiaa. Mitä, kenelle ja miten haluamme olla? Markkinointi ei ratkaise näitä kysymyksiä yksin. Siksi sen täytyy tehdä erinomaista yhteistyötä kaikkien yrityksen toimijoiden kanssa. 

Millaisiin markkinoinnin ja myynnin kysymyksiin sinä tarvitset apua? Ota yhteyttä! Me Toimitusjohtajakoululla autamme sinua ja yritystäsi. 

Hannu Peltomäki

Asiantuntija,  Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy

https://toimitusjohtajakoulu.fi/hannu-peltomaki/ 

Tutustu palveluihimme: 

https://toimitusjohtajakoulu.fi/myynti/ 

ely
KL-KestoMenestyjat-5v-Sinetti-2021-EN-RGB-200px
AAA-logo-2021

Toimitusjohtajakoulu

Lehtorouskuntie 8
90650 Oulu
p. 040 830 8282
Tietosuojaseloste

Facebook-f Linkedin-in Instagram
© 2022 Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy

Käytämme sivustollamme evästeitä. Osa evästeistä on välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, osaa käytämme analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Valitsemalla HYVÄKSYN, hyväksyt evästeiden käytön ilmoittamiimme tarkoituksiin. Muuttaaksesi evästeasetuksia, valitse EVÄSTEASETUKSET.

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Evästekäytäntö

Evästekäytäntö

Käytämme sivustollamme evästeitä. “Hyväksyn”-nappia painamalla hyväksyt evästeiden käytön. Evästeet tekevät sivustomme käyttämisestä helppoa, nopeaa ja käyttäjäystävällistä.

Mikä on eväste?

Eväste (cookie) on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeet eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja. Käyttäjää ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Mihin käytämme evästeitä?

Käytämme evästeitä analytiikan, markkinoinnin ja viestinnän tehostamiseen. Evästeet jakautuvat alaryhmiin: toiminnalliset evästeet, tuotekehitys ja liiketoiminnan raportointi, mainonnan raportointi ja mainonnan kohdentaminen.

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytössämme on joitain palvelun toiminnan kannalta pakollisia kolmannen osapuolen työkaluja tai liitännäisiä. Näitä ovat esimerkiksi sivustoilla olevat sosiaalisten medioiden tai videopalveluiden upotukset tai jako- ja tykkäystoiminnallisuudet. Kolmannen osapuolen liitännäiset saattavat lisäksi kerätä verkkopalveluiden käyttäjistä tietoja kohdentaakseen mainontaa, suositellakseen sisältöä tai seuratakseen kävijämäärää. Voit halutessasi estää selaintasi käyttämästä evästeitä, poistaa tallennetut evästeet tai pyytää selaimeltasi ilmoituksen uusista evästeistä. Evästeiden estäminen tai niiden poistaminen saattaa kuitenkin vaikuttaa sivustomme toiminnallisuuteen.

Ohjeita evästeiden poistoon löydät osoitteesta:

https://www.aboutcookies.org/

Lisää evästeistä ja Suomen evästevaatimuksista viestintäviraston verkkosivustolta:

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/toimintamme/saantely-ja-valvonta/luottamuksellinen-viestinta

Varaamme oikeuden päivittää evästekäytäntöjä esimerkiksi palveluiden kehityksen tai pakottavan lainsäädännön vuoksi.

Pakolliset evästeet

Välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Nämä evästeet eivät kerää tietoja, joiden avulla on mahdollista tunnistaa käyttäjä.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia anonyymien tietojen, kuten sivuston kävijämäärän ja suosituimpien sivujen, keräämiseen.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Tietosuojakäytäntö

Lisää tietoa tietosuojakäytännöistä:  Tietosuojaseloste