Skip to content
  • Alkavat valmennukset
Search
Close
  • Toimitusjohtajakoulu
  • Kokemuksia
  • Kouluttajat
  • Yhteystiedot
  • Blogi
  • Rekrytointi
  • Suosittelukampanja
Menu
  • Toimitusjohtajakoulu
  • Kokemuksia
  • Kouluttajat
  • Yhteystiedot
  • Blogi
  • Rekrytointi
  • Suosittelukampanja
  • Strategia ja Liiketoiminta
  • Johtaminen ja Esimiestyö
Menu
  • Strategia ja Liiketoiminta
  • Johtaminen ja Esimiestyö
  • Myynti ja Markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
Menu
  • Myynti ja Markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
Logo
Logo
Menu
  • Johtaminen ja esimiestyö
  • Myynti ja markkinointi
  • Talous
  • Kansainvälistyminen
  • Strategia ja Liiketoiminta

Hyvin hoidettu taloushallinto on osa yrityksen brändiä

Taloushallinto

Monet yrittäjät pitävät tilitoimistopalvelua pakollisena kulueränä. Toimitusjohtajakoulun talouden johtamisen valmentaja Juha Kivirinta on asiasta toista mieltä. Hän käy jatkuvasti aiheesta keskusteluja asiakkaiden kanssa ja kokosi nyt asiaan liittyvät pähkinät jokaiselle yrittäjälle avuksi. Juha väittää, että hyvä tilitoimisto kuuluu yrityksen tärkeimpiin kumppaneihin. Se on jopa imagotekijä.

Voiko kaikki taloushuolet ulkoistaa tilitoimistolle? 

Kirjanpito tehdään yritystä varten. Luotettavan ja oikea-aikaisen taloustiedon perusteella yrityksessä voidaan tehdä fiksuja ratkaisuja. Osatakseen johtaa ja suunnitella liiketoimintaansa yrittäjän on tärkeää myös itse ymmärtää perusasiat talouden hallinnasta.

Miksi kirjanpitoa ei kannata tehdä itse?

Kirjanpito ei yleensä ole järkevää yrittäjän ajankäyttöä. Kuukausikirjanpidon ulkoistaminen tilitoimiston hoidettavaksi vapauttaa yrittäjän keskittymään tärkeämpään työhön yrityksessä. Ammattilainen tekee tehokkaammin oikeat ja yritystoiminnan luonteeseen sopivat kirjaukset. Yrittäjältä säästyy hermoja ja rahaa.

Kuka huolehtii lainsäädännön muutoksista?

Kirjanpitoa ja verotusta koskevat säännökset muuttuvat jatkuvasti. Yrittäjä ei voi ehtiä seuraamaan ja ymmärtämään kaikkia muutoksia. Luotettavassa tilitoimistossa ammattitaidon ylläpidosta huolehditaan ja muutoksissa pysytään ajoissa mukana. Niistä myös informoidaan asiakasta.

Mihin kaikkeen tarvitsen asiantuntijaa?

Taloushallinnon kokonaisuus koostuu monista osa-alueista. Hyvät kysymykset auttavat hahmottamaan avun tarvetta: hahmotanko taloushallinnon eri osa-alueet vai tarvitsenko siihen jo apua? Millaiset asiat meidän kannattaa hoitaa itse? Ulkoistammeko pelkän kuukausikirjanpidon, tilinpäätöksen ja viranomaisilmoitukset vai tarvitsemmeko laajempaa palvelua ja neuvontaa?

Mihin olemme menossa?

Millaiset ovat tavoitteemme? Kuinka laajaa liiketoiminta on muutaman vuoden kuluttua? Miten varmistan, että tilitoimiston palvelut vastaavat tarpeitamme pidemmälläkin tähtäimellä? Tarvitsenko kirjanpitäjän, jonka osaaminen yltää rutiinitiedon tallentajasta asiakkaan taloushallinnon asiantuntijaksi?

Kenkälaatikossa vai sähköisesti? 

Taloushallinnon digitalisoinnista ja sähköisistä palveluista on liikkeellä väärinkäsityksiä ja ehkä ylilupauksiakin. Yksinkertaisimmillaan sähköinen taloushallinto tarkoittaa taloushallintoon kuuluvien töiden hoitamista yhdessä sähköisessä järjestelmässä, jossa kaikki tiedot ovat nähtävillä reaaliaikaisesti.

Sähköinen taloushallinto ei ole kaiken virheettömästi hoitava robotti tai automaatti. Vastuuta asioiden hoitamisesta jää edelleen myös asiansa osaaville ja sovittuun toimintamalliin sitoutuneille ihmisille.

Millainen sähköinen ratkaisu sopii meille? 

Yhä edelleen joku yrittäjä toimittaa tositteensa kirjanpitäjälle ryppyisinä kenkälaatikossa, mikäli ne ovat vielä tallella. Hyvä kirjanpitäjä osaa neuvoa, miten yrityksessä voi helposti vähentää manuaalisiin rutiineihin, kuten tietojen näpyttelyyn kuluvaa tilitoimiston työaikaa. Perinteisen paperisen ja täysin sähköisen taloushallinnon välille mahtuu vaihtoehtoja. Esimerkiksi kuittien toimittaminen skannattuina tai kuvattuina on tosi sujuvaa. Ja näin toimittaessa huoli lippujen ja lappujen tallessa pysymisestä vähenee.

Mikä kirjanpidossa oikein maksaa?

Tilitoimistojen eri hinnoittelumallit saattavat aiheuttaa hämmennystä. Laskutus voi perustua käytettyyn aikaan, tositteiden määrään, kirjausten (vientien) määrään tai edellä mainittujen yhdistelmään. Tositepohjainen laskutus eroaa vientipohjaisesta. Myös kiinteä kuukausihinta on mahdollinen. Kirjanpidon vaatimaa tilitoimiston ajankäyttöä on vaikea arvioida. Tarjousten vertailu voi olla vaikeaa. Siksi avoin keskusteluyhteys ja ymmärryksen varmistaminen alusta lähtien on tärkeää.

Mistä tulee lisähintaa?

Kannattaa myös varmistaa, mistä veloitetaan lisähintaa. Lisälaskua voi tulla esimerkiksi ylimääräisestä työstä ja asiakkaasta johtuvista viivästyksistä. Lisäksi on hyvä tarkistaa, millainen neuvonta sisältyy laskutukseen ilman lisähintaa.

Läheltä vai kaukaa, onko sillä väliä?

Omaan liiketoimintaan liittyviin kysymyksiin pitää saada apua silloin, kun sitä tarvitsee. Tilitoimistoa valittaessa kannattaakin varmistaa, että tilitoimistoyhteistyö pelaa joustavasti ja kirjanpitäjä on tavoitettavissa sopivasti.

Tilitoimiston fyysisellä sijainnilla ei ole juurikaan merkitystä. Välimatka ei ole este erinomaiselle palvelulle! On hyvä varmistaa, että asiat tulevat hoidettua myös poikkeuksellisissa tilanteissa.

Voiko talousjargonia ymmärtää? 

Taloushallinnon ja verotuksen käsitteet voivat tuntua vaikeilta ymmärtää. Kirjanpidon ja verotuksen ohjeet sisältävät viittauksia lakeihin ja asetuksiin, joiden kieli voi olla asiakkaalle vierasta.

Asiointi on hankalaa jos asiantuntija ja asiakas eivät ymmärrä toisiaan. Ammattitaitoinen kirjanpitäjä oivaltaa, että vain ymmärretystä tiedosta on apua asiakkaalle. Hän viestii asiat selkeästi ja varmistaa ymmärtämisen. Kirjanpitopalvelu onkin painokkaasti vuorovaikutusta. Ja kysyminen kannattaa aina.

Miten löytyy sujuva yhteistyön malli?

Lopullisesti tilitoimistoyhteistyön sujuvuutta voi mitata vasta käytännön työssä. Taloushallinnon käytännön toteutus sujuu parhaiten ja kohtuullisin kustannuksin, kun työnjaosta, tarpeista ja toimintatavoista on sovittu selkeästi. Kirjanpitäjä voi antaa parhaansa ja keskittyä työhönsä, jos asiakas toimittaa materiaalit sovitusti, on rehellinen, esittää kysymyksiä ja maksaa laskunsa.

Mikä on tärkein valinnan kriteeri?

Sopivan tilitoimiston valintaan ja palveluiden vertailuun kannattaa panostaa. Todennäköisesti kyse on pitkästä ja tiiviistä suhteesta. Hinta on luonnollisesti yksi tärkeä valintakriteereistä. Hinnankin edelle kannattaa kuitenkin priorisoida kokonaisuus. Varmuus siitä, että yritys saa tarvitsemansa avun ja hyödyn palvelusta on kaikkein tärkein valinnan kriteeri.

Hyvin hoidettu taloushallinto on yrityksen imagotekijä

Tilitoimiston palvelut tukevat liiketoiminnan johtamista. Tilitoimisto ja kirjanpitäjä ovat tärkeitä neuvonantajia yrityksen koosta riippumatta. Hyvällä tilitoimistoyhteistyöllä yritys varmistaa, että se saa osuvia neuvoja yrityksen talouden suunnitteluun ja ohjaamiseen, ja sen perusteella koko liiketoiminnan johtamiseen.

Kunnossa ja ajan tasalla oleva taloushallinto tukee myös yrityksen brändiä ja siten sen markkinointia ja työnantajakuvaa. Parhaat tilitoimistot asettavat tavoitteekseen asiakasyrityksen menestymisen ja osaavat tukea tavoitteen toteutumista.

ely
KL-KestoMenestyjat-5v-Sinetti-2021-EN-RGB-200px
AAA-logo-2021

Toimitusjohtajakoulu

Lehtorouskuntie 8
90650 Oulu
p. 040 830 8282
Tietosuojaseloste

Facebook-f Linkedin-in Instagram
© 2022 Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy

Käytämme sivustollamme evästeitä. Osa evästeistä on välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, osaa käytämme analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Valitsemalla HYVÄKSYN, hyväksyt evästeiden käytön ilmoittamiimme tarkoituksiin. Muuttaaksesi evästeasetuksia, valitse EVÄSTEASETUKSET.

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Evästekäytäntö

Evästekäytäntö

Käytämme sivustollamme evästeitä. “Hyväksyn”-nappia painamalla hyväksyt evästeiden käytön. Evästeet tekevät sivustomme käyttämisestä helppoa, nopeaa ja käyttäjäystävällistä.

Mikä on eväste?

Eväste (cookie) on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeet eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja. Käyttäjää ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Mihin käytämme evästeitä?

Käytämme evästeitä analytiikan, markkinoinnin ja viestinnän tehostamiseen. Evästeet jakautuvat alaryhmiin: toiminnalliset evästeet, tuotekehitys ja liiketoiminnan raportointi, mainonnan raportointi ja mainonnan kohdentaminen.

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytössämme on joitain palvelun toiminnan kannalta pakollisia kolmannen osapuolen työkaluja tai liitännäisiä. Näitä ovat esimerkiksi sivustoilla olevat sosiaalisten medioiden tai videopalveluiden upotukset tai jako- ja tykkäystoiminnallisuudet. Kolmannen osapuolen liitännäiset saattavat lisäksi kerätä verkkopalveluiden käyttäjistä tietoja kohdentaakseen mainontaa, suositellakseen sisältöä tai seuratakseen kävijämäärää. Voit halutessasi estää selaintasi käyttämästä evästeitä, poistaa tallennetut evästeet tai pyytää selaimeltasi ilmoituksen uusista evästeistä. Evästeiden estäminen tai niiden poistaminen saattaa kuitenkin vaikuttaa sivustomme toiminnallisuuteen.

Ohjeita evästeiden poistoon löydät osoitteesta:

https://www.aboutcookies.org/

Lisää evästeistä ja Suomen evästevaatimuksista viestintäviraston verkkosivustolta:

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/toimintamme/saantely-ja-valvonta/luottamuksellinen-viestinta

Varaamme oikeuden päivittää evästekäytäntöjä esimerkiksi palveluiden kehityksen tai pakottavan lainsäädännön vuoksi.

Pakolliset evästeet

Välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Nämä evästeet eivät kerää tietoja, joiden avulla on mahdollista tunnistaa käyttäjä.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia anonyymien tietojen, kuten sivuston kävijämäärän ja suosituimpien sivujen, keräämiseen.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Tietosuojakäytäntö

Lisää tietoa tietosuojakäytännöistä:  Tietosuojaseloste