Myyntiä vai kannattavuutta vai molempia?

Myynti

Pekka Pirnes

Eteläsuomalainen asiakkaamme kertoi olevansa myyjä, vaikka on 60 henkilöä työllistävän yrityksen toimitusjohtaja. Onko koko mies vaiko vain yrityksen roolijako seonnut?

Myös tuore Future CEO 2017 – tutkimus osoitti pk-yritysten johtajien viettävän paljon aikaa asiakkaissa. Eteläsuomalainen toimitusjohtaja on siis se ylpeä myynnin ammattilainen, jolla on uskallus heittäytyä ja halu osoittaa porukalleen, että myyntityö ja siinä onnistuminen ovat tärkeitä.

Parhaimmillaan asiakkaiden kanssa touhuava johtaja saa aikaan kauppaa, tulosta, asiakkaiden arvostusta ja koko henkilöstön sitoutumista myyntiin ja asiakaspalveluun. Mutta onko se käytännössä noin suoraviivaista? Riittääkö johtajan esimerkki?

Bisneksen kannaltahan ei ole kyse pelkästä kaupan lisäämisestä. Myynnillä tavoitellaan lisää parempaa kauppaa. Paremman kaupan kriteerit löytyvät strategiasta. Millaiselle asiakkaalle tuotamme eniten lisäarvoa? Kuka on valmis maksamaan palvelustamme tai tuotteestamme riittävästi?

Monelle on liian tuttua, että kauppa käy, mutta kannattavuus ei ole koskaan toivotulla tasolla? Miten opimme hinnoittelemaan osaamisemme, tekemään työstä kannattavaa bisnestä?

Taitava johtaja jalostaa asiakkaissa käytetyn ajan koko liiketoimintaa pitkällä aikavälillä vauhdittavaksi strategiaksi. Pelkän johtajan esimerkin lisäksi yritys tarvitsee myynnin suunnittelua ja johtamista. Huippu-urheilijatkin tarvitsevat valmentajan. Suuria kysymyksiä. Palaamme niihin taas syksyllä Tj-koulun valmennuksissa. Tervetuloa.

Avainsanat

Myyntiosaaminen  Myyjä  Myynnin ammattilainen  Asiakaspalvelu  Hinnoittelu 

Uusimmat kirjoitukset

Suomalainen yrittäjä

Pekka Pirnes

Suomalainen yrittäjä — tuplaonnellinen?

Viime vuoden puolella julkaistiin YK:n ...

Lue lisää
Johtaminen on epävarmaa varmuutta

Sanna Leppänen

Johtaminen on epävarmaa varmuutta

Tj-koulun Sanna Leppänen toivottaa ...

Lue lisää
Toimitusjohtajakoulu 30-vuotta

Sanna Leppänen

Erkki valitsi viisaasti 30 vuotta sitten

Asiakasymmärryksestä nousevat valinnat ...

Lue lisää
Yrityksen suunta

Petri Runtti

Rohkeasti omaan suuntaan!

Nopeaa kasvua tavoittelevat startupit ...

Lue lisää
Liiketoimintaosaaminen

Sanna Leppänen

Kasvu, kasvua, kasvua!

Kasvu, kasvua, kasvua! Pk-yritysten ...

Lue lisää
Liiketoimintaosaaminen

Jukka Pekka Vuolukka

Investointi tarttuu tunnistettuihin mahdollisuuksiin

Pääministeri Juha Sipilä kutsui maanantaina ...

Lue lisää
Myynti

Pekka Pirnes

Myyntiä vai kannattavuutta vai molempia?

Eteläsuomalainen asiakkaamme ...

Lue lisää
Myynti

Pekka Pirnes

Etsitkö sinäkin huippumyyjää?

Joitakin ihmisiä on jo ...

Lue lisää
Kiire

Sanna Leppänen

Strategia ja työnjako vapauttavat aikaa pk-yrityksissä

Aika on maailman demokraattisin resurssi. ...

Lue lisää
Liiketoimintaosaaminen

Sanna Leppänen

Tarkoittaako yrittäjyys liiketoiminta- ja johtamisosaamista?

Jan Vapaavuori täräytti ministerivuosiensa ...

Lue lisää
Yrittäjyys

Sanna Leppänen

Käynnistäjä vai kasvattaja?

Yrittäjyys on Suomessa tapetilla, kasvu vielä...

Lue lisää